Welkom in Tanzania! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Rachelle Maassen - WaarBenJij.nu Welkom in Tanzania! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Rachelle Maassen - WaarBenJij.nu

Welkom in Tanzania!

Door: Rachelle Maassen

Blijf op de hoogte en volg Rachelle

04 Februari 2018 | Tanzania, Arusha

Dag lieve mensen,

30 januari - Het is weer zo ver! Samen met mijn persoonlijke uitzaai comité (bestaande uit mama, joyce en oma) ben ik onderweg naar de luchthaven van Dusseldorf. De reis gaat dit keer naar het mooie Tanzania. Ja oke, weer Afrika, maar wat is het hier weer mooi :).
Geheel in Afrikaanse stijl vertrekt het vliegtuig in Dusseldorf ruim een uur te laat. Gelukkig maakt het voor mijn overstap in Istanbul niet uit en kom ik volgens geplande tijd aan op het super schattige kleine vliegveld van Kilimanjaro International Airport (het energrootste vliegveld van Tanzania, haha ;D). Eenmaal daar aangekomen zorg ik dat ik snel al mijn papieren invul zodat ik vooraan in de rij sta bij het immigratiekantoortje, maar helaas. Samen met twee andere meiden moet ik wachten tot iedereen geweest is omdat wij blijkbaar aanvullende informatie moeten doorgeven... Naja, na dat ook overleefd te hebben word ik nog even prachtig op de foto gezet en sta ik met mijn "just came out of a plane" gezicht te shinen op mijn visum. De koffers hebben de reis gelukkig ook overleefd en na een autorit van ongeveer 45 min kom ik aan bij de accommodatie in Arusha. Het is inmiddels 4 uur 's nachts maar de chauffeur tutert er lekker op los zodat iemand de poort open komt doen. Na een ietwat rumoerige, maar onvergetelijke (haha) aankomst, duik ik maar mijn bed in. Eerst nog even stoeien met de klamboe, maar zodra ik eenmaal lag, was ik ook zo vertrokken.

31 januari - Vandaag een poging gedaan tot uitslapen. Vervolgens lekker ontbeten in de accommodatie van Mama Mackrime's Guesthouse. Dit is de accommodatie waarde mensen van Do4Africa worden ondergebracht tijdens hun verblijf in Arusha. Daphne en Vilja (ook beide van mijn studie) zijn al een dag eerder aangekomen en vandaag staat er een citytour op de planning door Arusha. Voor Afrikaanse begrippen is het zeker een grote stad waar intens veel te doen is, maar vanuit "toeristisch" oogpunt vind ik de stad niet bepaald mooi of bijzonder. Echter zijn er wel ontzettend veel leuke dingen te doen in de omgeving van Arusha.
Bij terugkomst ontmoeten we Marjolein bij Kundayo voor de Cross Culture Training. Deze staat vooral in het teken van beseffen waar je bent, dat het heel anders is en wat het nou inhoudt om een cultuurshock mee te maken. In de avond gaan we uit eten bij Picasso waarbij ik ook Alec en Gloria ontmoet, die ook allebei dezelfde accommodatie wonen.

1 februari - In de ochtend gaan Vilja, Daphne en ik weer richting Kundayo waar we Marjolein ontmoeten voor onze tweede training, dit keer gericht op de voorbereiding voor de stageplek. Vervolgens staat er een bezoek aan het Mount Meru Hospital op de planning (waar Daphne en Vilja gaan stage lopen) en ik heb het genoegen om mee te mogen bij hun eerste ontmoeting op de stageplek.
Eenmaal daar aangekomen worden we meteen keihard met onze neus op de feiten gedrukt. Het is erg confronterend om te zien hoe hier de gang van zaken is, dus het vraagt heel wat van ons aanpassingsvermogen. Het ziekenhuis op Zanzibar zal waarschijnlijk iets minder heftig zijn, maar ook daar zal ik ongetwijfeld heftige dingen gaan zien.

2 februari - Vandaag staat een tripje naar de Kikuletwa Hotsprings op de planning samen met Daphne, Vilja, Alec, Memo (Duitser) en Ema (kort voor Emanuel (Tanzaniaan)). Zo'n 2 uur rijden van Arusha bevinden zich de meest prachtige warmwaterbronnen, middenin een onwijs droog, kaal en eentonig landschap. Bij aankomst was het erg rustig en heerlijk relaxed. Na de nodige foto's was het tijd om het water in te gaan, wat nog een uitdaging op zich leek te zijn. Of via het trappetje het water in, waarbij bij de eerste stap al enkel visjes aan je voeten kwamen zabbelen (yeah, gratis Dr. Fish) of via een of andere slinger met het risico je bikini half te verliezen. Voor Ema was het sowieso een uitdaging aangezien hij niet echt kon zwemmen... Een grote opblaasband was deze dag dan ook zijn beste vriend. Verschillende pogingen om zonder band te zwemmen faalde ook vrijwel meteen. Rond lunchtijd besloten we bij het 'restaurant' (achtig iets) chipsi mayai te bestellen, wat neerkomt op een omelet met friet erin. Dit smaakte best wel prima! Vervolgens hebben we weer even heerlijk gezwommen en zijn we daarna teruggegaan om uiteindelijk lekker aan te kunnen schuiven bij Mama Mackrime voor het avondeten.

3 februari - Ninaitwa Rachelle na ninatoka uholanzi. Oftwel, ik heet Rachelle en ik kom uit Nederland.
Vandaag hebben we de beginselen van Swahili geleerd en ik moet zeggen, mijn brein moest even overuren draaien. Ik geloof best dat het een vrij makkelijke taal is, maar om alles in sneltreinkoers in je hoofd te stampen kost toch wel wat energie. In ieder geval weet ik inmiddels minstens 5 soorten begroeting en hoe je ze antwoord, hoe ik mezelf voor kan stellen op 2 manieren, kan ik zeggen waar ik vandaan kom en kan ik mn tong struikelen wanneer ik getallen probeer uit te spreken. Ahum. Bijvoorbeeld: 731.596 -> elfu saba thelathini na moja, mia tano tisini na sita. (Succes!)
Na drie uur konden onze hersens het niet meer aan en was de les ook afgelopen, aanstaande maandag komt het vervolg! Verder heb ik de rest van de dag nog aan wat openstaande schoolopdrachten gewerkt en heb ik 's avonds een met het thuisfront geskypet :)

4 februari - Via Marjolein mochten Daphne, Vilja en ik tegen een spotprijsje vandaag mee op safari naar het Tarangire National Park! Superleuk en een geweldige aanvulling op mijn eerste week in Arusha voordat ik naar Zanzibar vertrek! Om half 9 werden we opgehaald en onderweg naar het park konden we onze ogen al uitkijken omdat er langs de weg een heleboel dorpjes en mensen van de Masai cultuur te zien waren. Eenmaal aangekomen bij 'de ingang' kon het spotten beginnen. Het park staat bekend om de vele olifanten en die hebben we zeker heel veel gezien! Wat blijven dat fascinerende beesten. Ook hebben we giraffen, impala's, waterbokken, pumba's en vogels gezien. Al blijven die laatste erg moeilijk te fotograferen... Verder hebben we een glimp opgevangen van een jonge mannetjesleeuw die lag te chillen in het gras, maar er stonden zo veel safari auto's dat we het niet konden zien en maar besloten om door te rijden. Helaas hebben we hem later niet meer gevonden.
Morgen beginnen de meiden met hun eerste dag op stage en ik ben onwijs benieuwd naar hun verhalen. Zelf heb ik morgen nog een briefing met Marjolein op de planning staan, gericht op Zanzibar, en in de avond onze tweede Swahililes.

Dit was het voor nu, een lang genoege lap tekst lijkt me zo :)

De volgende keer schrijf ik weer vanaf Zanzibar!


Kusjes uit Arusha! xxx


  • 04 Februari 2018 - 23:38

    Jacqueline:

    Haha, heerlijk om te lezen. Die humor vermengt met informatie

  • 05 Februari 2018 - 08:19

    Papa:

    Hoi Rachid.
    Leuk om weer jouw verhaal te volgen. Heb een fijne tijd!

  • 05 Februari 2018 - 22:40

    Mia:

    Hoi meiske al weer `n heel verslag van een nieuw avontuur ,heftig maar ook boeiend om te lezen .succes met je stage maak er wat moois van.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rachelle

Actief sinds 01 Feb. 2016
Verslag gelezen: 548
Totaal aantal bezoekers 14841

Voorgaande reizen:

31 Januari 2018 - 10 Juli 2018

Zanzibar

27 December 2017 - 03 Januari 2018

Erfurt

13 Oktober 2017 - 24 Oktober 2017

Rondreis Marokko

28 Juli 2017 - 30 Juli 2017

Brugge

30 Juni 2017 - 02 Juli 2017

London

15 Mei 2017 - 18 Mei 2017

Porto

27 December 2016 - 04 Januari 2017

Inzell

09 Februari 2016 - 18 Juni 2016

Afstuderen in Mbekweni

26 December 2015 - 02 Januari 2016

Zakopane

10 Juli 2015 - 20 Juli 2015

Annecy

24 Juni 2015 - 28 Juni 2015

Oslo en de fjorden

Landen bezocht: