Rondreis Marokko - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Rachelle Maassen - WaarBenJij.nu Rondreis Marokko - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Rachelle Maassen - WaarBenJij.nu

Rondreis Marokko

Door: Rachelle Maassen

Blijf op de hoogte en volg Rachelle

24 Oktober 2017 | Marokko, Marrakesh

Samen met mijn zus staan de komende 11 dagen in het teken van Marokko. Het heeft wat bloed, zweet en tranen gekost om de reis helemaal rond te krijgen. Maarrrr het is gelukt! En wat was het allemaal mooi. :)

13 oktober - Op onze eerste dag vliegen we van Amsterdam naar Casablanca. Eenmaal hier aangekomen krijgen we een enorme smak warmte en muffe lucht in ons gezicht: welkom in Marokko! Haha. Casablanca zelf heeft zo zijn luxere en minder luxe gedeeltes. Wij behoorden toch wel tot die laatste categorie, maargoed een bed is een bed en een douche is een douche. De dag erna gaan we naar Hassan II moskee. Deze mag je als niet moslim ook betreden en is erg indrukwekkend om te zien. Het is de grootste moskee van Marokko en behoort tot een van de 7 grootste moskeeën ter wereld. Buiten de moskee vinden we Casablanca verder niet heel indrukwekkend en vertrekken we aan het eind van de middag alweer per bus naar Fes.

15 oktober - In Fes hebben we 2 overnachtingen geboekt zodat we ruim de tijd hebben om door deze intens grote medina te dwalen. Zodra je in de buurt komt van de Chouara Tannery zal je neus je dat onmiddellijk laten weten, want het stinkt er namelijk behoorlijk. Hier wordt namelijk van alles gemaakt van dierenhuiden, van kleding tot tassen. Verder heeft de stad een paar hele mooie Bab's (stadspoorten) die je met verschillende wandelroutes allemaal kunt bekijken.

17 oktober - We hadden eigenlijk alles zelf willen regelen voor onze rondreis maar het openbaar vervoer hielt ons toch tegen. Daarom hebben we last minute die plannen maar gecanceld en toch maar een paar dagen met een gids geboekt. Achteraf is het zeker fijn om zelf niet te hoeven rijden aangezien de chauffeur precies weet waar je hard kan rijden en waar de politie staat. Ook kun je op die manier toch net wat meer om je heen kijken en genieten van je vakantie. De eerste dag zitten we vooral veel in de auto en komen we langs het Ceder Forest met aapjes en de prachtige Ziz Valley om vervolgens te worden gedropt in Merzouga. Hier vervolgen we onze trip per kameel (Chibaba), en wel een uur later stappen we weer af, omringd door woestijn. Samen met een paar andere avonturiers kunnen we sandboarden en krijgen we daarna heerlijk te eten. De avond wordt ingeluid met Marokkaanse muziek en vervolgens kunnen we naar de sterren kijken. WAUW! Prachtig.
Zo heet als het overdag is, zo koud is het 's nachts, letterlijk een verschil als dag en nacht. Voor we vertrekken kijken we de zonsopgang samen met onze kamelen en vervolgens gaan we weer terug richting Merzouga waar onze gids weer op ons wacht om de tour per auto weer door te zetten. Die dag komen we nog langs de Todrakloof en slapen we daar ook in de buurt.

De dag erna gaan we naar Ouarzazate en Aït Ben Haddou, ook wel bekend uit Game of Thrones, iets waar ik zeker naar uit heb gekeken :) Het was een heel bijzonder stadje en erg leuk om doorheen te lopen. Vervolgens komen we ook nog langs de filmstudio's waar ook bepaalde scenes van GoT zijn opgenomen en gaan we daarna met een hele slingerweg (Tizi n Tichka pass) verder richting Marrakech waar we laat in de avond aankomen en afscheid nemen van onze gids.

Aangezien alle bezienswaardigheden er sneller doorheen zijn gevlogen met onze gids dan wanneer we het allemaal zelf gepland hadden, hebben we een paar extra dagen over. In totaal hebben we 5 dagen in Marrakech, maar iedereen die we spreken geeft eigenlijk aan dat 3 dagen ruim genoeg is. We besluiten daarom om totaal onvoorbereid nog een 2-daagse tocht te boeken richting de top van de Toubkal (4167m). Wat een gave ervaring! Op dag twee in het donker met een lampje op je hoofd vertrekken en de zonsopgang in de bergen kunnen zien, gevolgd door een geweldig uitzicht vanaf de top!
De dag nadat we terugkwamen van de Toubkal stond er een relaxdagje op de planning. Marokkaans koken en in de avond lekker naar de spa met massage. Ik geloof dat dat de eerste keer in mijn leven was dat ik betaald heb om pijn te lijden. Met de spierpijn van het bergbeklimmen was die massage namelijk alles behalve fijn voor mijn benen! Gelukkig was de rest wel heel erg ontspannend en sliepen we als roosjes.

De dag erna stond de busreis naar Agadir op de planning en vlogen we in de namiddag weer terug naar het kikkerlandje.

Heel erg tof om samen met mijn zus rond te reizen en een erg mooi en veelzijdig land! :)