Habari ! - Reisverslag uit Stone Town, Tanzania van Rachelle Maassen - WaarBenJij.nu Habari ! - Reisverslag uit Stone Town, Tanzania van Rachelle Maassen - WaarBenJij.nu

Habari !

Door: Rachelle Maassen

Blijf op de hoogte en volg Rachelle

23 Maart 2018 | Tanzania, Stone Town

Habari za leo !!

Ondertussen ben ik alweer een maand verder en het voelt als een week. De tijd vliegt voorbij maar de vooruitgang op stage lijkt te blijven steken op een maand geleden. Hetgeen wat me vooral parten speelt is het intens trage internet, daarom ben ik nu eigenlijk 7 dagen in de week te vinden in het ziekenhuis. Daar heeft de ICT mij toegang gegeven tot het wifi netwerk, dus daar kan ik enigszins goed werken aan school. Maar ook daar ligt soms het internet eruit. Daarnaast vind ik het op stage erg chaotisch. De derde afdeling lijkt in dat aspect het ergste te zijn aangezien het de afdeling is met de meeste bedden en de afdeling met de minst ervaren supervisors. Niet echt een goede combi dus. Mijn werkbegeleider is erg onder de indruk van het onderwijs en van de competenties die ik moet laten zien. Zelf zijn ze op het moment vooral bezig met het ontwikkelen van regelementen en protocollen en mijn vermoeden is dat ze de CanMEDS rollen hiervoor gaan gebruiken haha :p. Ook ontdek ik na 2 maanden nog steeds nieuwe dingen. Zo is mij in het begin vertelt dat ze geen multidisciplinaire overleggen hebben, maar gisteren bleek dat ze dat wel hebben, enkel over gecompliceerde casussen. Voor vanochtend was ik uitgenodigd om een overleg bij te wonen, maar toen was er niemand want er was blijkbaar geen casus (Top, voor niks om 6 uur opgestaan op mijn vrije dag). Maar het is in ieder geval goed om te weten dat ze er zijn. Meestal met de doctors samen en de betrokken verpleegkundige bij de casus. Zeker een interessante leersituatie! Daarbij twijfel ik ook of ik na de tussenbeoordeling van afdeling ga wisselen. Binnen een van mijn competenties moet ik het coördineren van een afdeling oefenen en ten eerste heb ik nog niet echt een goed voorbeeld kunnen zien (zowel in Nederland als hier) en is dit de lastigste afdeling om dat te oefenen. Verder lopen er wel een aantal opdrachten, maar gaat het voor mijn gevoel allemaal niet snel genoeg… Dat had ik vorige stage echter ook en toen kwam het ook goed. Maar om een mega stress moment aan het eind te voorkomen had ik liever nu al wat meer bewijslast gehad… Nu ik wat meer plekken met goed internet heb om te werken hoop ik dat er wat meer schot in de zaak komt.

Buiten stage heb ik ook niet stilgezeten. Zo zijn het eerste weekend van maart Papa en Sylvia langsgekomen. Toen heb ik eindelijk ook eens wat meer van Zanzibar kunnen zien. De eerste dag zijn we naar Prison Island geweest waar je kon snorkelen en op het eiland naar seksende reuzenschilpadden kon kijken. Een zeer aparte gewaarwording kan ik je vertellen. Verder roulette gedaan bij de Italiaan (omdat we allemaal niet konden kiezen, en ja alles was lekker) en op de zondag hebben we de Safari Blue tour gedaan waarbij we de hele dag van eiland naar eiland hebben gevaren. Tussendoor kon je op een paar plekken snorkelen. Het snorkelen maakt tot zo ver nog niet veel indruk op me, je ziet er heel veel verschillende visjes, dus dat is leuk, maar het koraal is meestal grijs/zwart en misschien ergens een beetje blauw. Wel had ik twee Nemo visjes gespot die (net als in de film) tussen die sprieten van de annanomnonanomoon aan het zwemmen waren ( :D ), dus dat vond ik toch wel leuk om te zien. Verder herken ik heel veel visjes uit de film, dus alle visjes die ik zie krijgen meteen een naam haha.
Verder heb ik afgelopen weekend Paje (aan de oostkust) bezocht met 3 Duitsers. We zaten in een hostel met vrijwel allemaal Duitsers, een Engelse jongen en nog een Nederlandse jongen. Op vrijdagavond stond de Jambo Beachparty op het programma en van tevoren werd er een spel gedaan wat leek op Kingzen maar dan in de schrale uitvoering. Nadat op een gegeven moment de stroom al een half uur uit was gegaan, hebben we ons feestje maar verplaatst naar het feestje een stukje verderop, waar de lokale huisbuddy ons naar binnen heeft geloodst. De meeste locals hebben wel een bijzondere (bij)naam, zo luisteren er mensen naar Goodluck, of Lobster, of Cappucino, of Devil, of Macedonië, het lijkt wel een scene uit de luizenmoeder :p. De echte naam kom je soms na lang vragen nog steeds niet te weten.
De rest van het weekend hebben we besteed aan bijkomen van de vrijdag, aangezien we tot 5 uur ‘snachts de stekels van een zeeëgel uit iemand zijn voeten hebben zitten vissen. De meeste door dutjes te doen op het strand en ik ben een stukje gaan wandelen met mijn camera. En niet zomaar een stukje, richting de zee. Op het moment van eb kon je wel 500m ver lopen. Toen raakte ik aan de praat met iemand over fotografie en voor we het wisten stonden we tot aan onze knieën in het water, dus toen moesten we snel terug richting kust. Op zondag zijn we rond het middaguur weer vertrokken naar Stone Town en ben ik in de avond met Raphael (Duitser) en z’n nieuwe buurmeisje Paras (Nederlands) naar een karaokeavond gegaan. Hi-la-rsich! Blijkbaar is dat iedere zondagavond, dus daar zal ik zeker vaker te vinden zijn! Voor het komende weekend heb ik weinig plannen. Wellicht een keertje uit eten of sporten en misschien zondag weer naar de karaoke. Verder vooral heel veel aan school proberen te werken…

Toedels! xxx

  • 24 Maart 2018 - 16:41

    Mia:

    Hoi meiske weer een heel leuk verhaal en weer veel beleefd
    dikke knuffel Oma

  • 03 April 2018 - 22:04

    Papa:

    Leuk verhaal Rachelle. Het was een gezellig weekend samen.
    Jammer van dat trage internet. Maar trots op je dat je er een oplossing voor zoekt en vindt. Een eigenschap die we beiden hebben.

    Hopelijk komt er meer vaart in de stage. Maak op tijd de juiste keuzes.

    Groetjes
    Papa en Sylvia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rachelle

Actief sinds 01 Feb. 2016
Verslag gelezen: 885
Totaal aantal bezoekers 14762

Voorgaande reizen:

31 Januari 2018 - 10 Juli 2018

Zanzibar

27 December 2017 - 03 Januari 2018

Erfurt

13 Oktober 2017 - 24 Oktober 2017

Rondreis Marokko

28 Juli 2017 - 30 Juli 2017

Brugge

30 Juni 2017 - 02 Juli 2017

London

15 Mei 2017 - 18 Mei 2017

Porto

27 December 2016 - 04 Januari 2017

Inzell

09 Februari 2016 - 18 Juni 2016

Afstuderen in Mbekweni

26 December 2015 - 02 Januari 2016

Zakopane

10 Juli 2015 - 20 Juli 2015

Annecy

24 Juni 2015 - 28 Juni 2015

Oslo en de fjorden

Landen bezocht: